Risøs Galathea-weblog 3. maj til 10. august 2006 - forberedelser til togtet

 Godmorgen København
Af Søren W. Lund, den 10. august. kl. 6:45

Så er vi ankommet til København. Klokken er 6:45 og vi har netop lagt til ved Amaliehaven. Vores instrumenter har kørt upåklageligt natten over. Det er blevet besluttet, at skibet gennemfører afsejlingsceremonien som planlagt og afsejler fra København i morgen fredag den 11.8 med alle togtdeltagere, for herefter at sejle i dok i Karlskrona i Sverige, for at få udbedret skaderne omkring manøvreringssystemet. Man forventer at opholdet i dokken kan begrænses til et døgn.

 

 

 

 

Klart skib – troede vi…
Af Søren W. Lund, den 9. august. kl. 7:30

Efter en mindre forsinkelse satte vi kursen mod Amaliehaven, København kl. 17:15. Skibets gummibåd ”Lillebror” der, efter den dramatiske landsætning ved Sjællands Odde, har fået monteret nye påhængsmotorer, blev afprøvet og bjærget med succes. Der blev i løbet af aftenen gennemført en række forsøg med lasersigtet til kanonen i farvandet omkring Læsø. Herefter blev kursen sat mod Sjællands Odde, hvor man påtænkte at afprøve kanonen tidlig onsdag morgen. Vi fortsatte med afprøvningen af vores udstyr indtil kl. 22:30 hvorefter vi, godt møre, gik til køjs. Morgenvækning kl.: 7:00. Det meddeles i højttalerne, at vi ikke befinder os ved skydeområdet ved Sjællands Odde men at vi ligger for anker ud for Frederikshavn – Der er stadig problemer med manøvreringssystemet og vi skal måske i dok. Mere information følger…


Fra Frederikshavn til København
Af Søren W. Lund, den 8. aug. kl. 7.30

Så er vi installeret på Vædderen igen for at tage den sidste tørn før det endelige togt. Vi skal have færdiggjort den sidste kabelføring og instrumentering i løbet af i dag og så sejler vi med fra Frederikshavn kl. 16:00 for at teste at alle vores instrumenter måler som de skal og at data kommer rigtigt ind. Vi regner med at ankomme i morgen kl. 13:00 til København.


Luftcontainer på plads og i funktion
Af Lise Lotte Sørensen, den 4. august. kl. 20.30

Så er containeren ombord og vores partikelinstrumenter kører. Det tog os hele fredag og en halv lørdag, men nu har vi de første målinger af partikler i luften fra Frederikshavn havn (partiklerne var så store at én af dem satte sig fast i et af vores partikelinstrumenter). Selve målingerne er nu ikke så interessante, da det bare er forurenet havneluft, men det at vi MÅLER er interessant. Vi fejrede det med en stor burger fredag aften på Jerrys i Frederikshavn.

 

    

 

 

Luftcontaineren er ankommet til Vædderen
Af Lise Lotte Sørensen, den 3. august. kl. 23:30


Så endelig efter en hektisk morgen på Risø hvor vi startede kl. 7 for at monterer de sidste instrumenter i containeren er vi ankommet til Vædderen i Frederikshavn sammen med vores ”luftcontainer”. Det vil sige containeren kom en time før os, da vi efter containerens afsending fra Risø kl. 10, først skulle samle de stumper vi ikke fik monteret plus pakke et ceilometer der skal bruges til at måle den atmosfæriske grænselagshøjde, så da vi forlod Risø var klokken blevet ca 14.
Nu er vi altså her og er klar til at få containeren bugseret ombord i morgen kl. 7.

 

 

 


Boys are back in town – atter i Frederikshavn
Af Søren W. Lund, den 31 juli. kl. 8.29

Det er søndag aften og vi er tilbage på Vædderen. Jeg tror vi har brugt ligeså meget tid på transport til og fra Vædderen i de forskellige havne, som vi har brugt på vores installationer ombord. Jeg er sammen med Karen og Mike vores to udviklingsingeniører, som står for dataopsamlingen. Vi ankommer kl. 19:30 og går i gang med arbejdet. Vi får lavet det første rigtige ”data-tjek”. Det viser sig, at jeg har forbyttet to instrumenter. Godt vi fandt fejlen nu og ikke halvt inde i togtet. Fejlene opstår når man er træt. Vi får også testet det system der sender data til Risø via satellitten, det virker tilsyneladende også. I køjen 0:30.

Dramatisk landsætning fra Vædderen
Af Jesper Nissen, den 26 juli kl. 11.40

Efter endt prøvesejlads skulle Risø-holdet sættes i land ved flådestation Gniben på Sjællands Odde. Dette foregik i Vædderens ”Mand over bord båd” som er en ultrahurtig gummibåd med to meget store påhængsmotorer på. Professionelt og sikkert blev båden sat i vandet, og vi var nu klar til at starte de to store drøn af nogle påhængsmotorer og suse mod flådestation Gniben. Efter lidt startproblemer lykkes det, og det gik nu rask derudad, op langs siden af det forholdsvis store skib mens påhængsmotorerne brølede, og et skær af tilfredshed let kunne ses i ansigterne på de tre besætningsmedlemmer som var sat til at sejle båden med os i.
Tilfredsheden blev dog hurtigt afløst af bekymring da først den ene motor gik ud og kort efter den anden. Blandt Risø-holdet spredte sig også en anelse bekymring da vi på trods af at vi ikke er søfolk, let kunne se det bekymrende aspekt i at drive i en lille gummibåd lige foran et temmelig stort skib som moser frem. Besætningen på Vædderen var dog vågne, og hurtigt blev skibets kurs lagt om. Besætningen på gummibåden var også hurtige til at få genstartet den ene motor så vi ligeledes kunne styre væk.

Et lille drama som skyldes teknisk svigt og viser at truende situationer hurtig kan opstå til søs. Forhåbentlig er de fleste tekniske problemer løst når det stille vand på en sommerdag ved Sjællands Odde er skiftet med Nordatlanten eller Sydhavet i de blæsende efterårsmåneder.

Med en oplevelse mere i bagagen, kunne vi nu fortsætte mod Gniben, dog kun for en motor og stærkt reduceret fart, men frem kom vi.

 

Atmosfærecontaineren er ankommet
Af Sara Pryor, den 14. juli, kl. 12.50

Hurra! I dag ankom containeren der skal huse en hel masse af vores måleudstyr på Galathea. Instrumenterne i containeren vil løbende måle partikelkoncentration og størrelsesfordeling af partikler, dannelse af sky-kondensationskim samt koncentrationen af en række atmosfæriske gaser, fx kulilte og kviksølv.

 

Atter i Frederikshavn
Af Lise Lotte Sørensen, den 11. juli. kl. 15.30

Søren og jeg har været til familiefest i Aalborg, så da vi hørte at Vædderen ikke ville sejle før tirsdag aften benyttede vi lejligheden, nu vi alligevel er i det Nordjyske, til at installere de sidste kabler og vores dataopsamlingscomputer i racket på broen. Det var et mas at få kablerne trukket under broen op igennem gulvet til racket på broen men det gik. Nu er vores flux målepakke færdig og datalogning og transmission er klar til at blive testet. Billedet viser instrumenterne under broen.

 

Ophængt tekniker i Frederikshavn
Af Lars Christensen, den 7. juli. kl. 15.30

I går formiddag fik vi at vide at vi kunne få krantid i Frederikshavn ved skibet fredag morgen (altså i dag) kl. 8, så efter en hurtig pakning (vi havde ikke rigtig pakket ud efter Göteborg, så det var let) kørte vi herop i går aftes. Vi brugte så formiddagen på at installere luftindtaget til vores partikeltæller og vores CO2 instrument der er placeret under broen. Vi er nu atter på vej tilbage til Risø, da logistikken stadig ikke er helt på plads for vores CO2 equilibrator.
Som I kan se var Søren temmelig ophængt.

 

Færdig i Göteborg
Af Søren W. Lund, den 5. juli. kl. 12.00

Vi lavede et hurtigt datatjek bare for at se at instrumenterne virkede. Det gør de. Desværre kunne vi ikke lave et rigtigt tjek med dataopsamlingscomputeren, da flere ting ikke var på plads. Vi fandt også ud af at vi selv skulle medbringe skinner til computerracket. Det ville vi gerne have vidst.

De er begyndt at fylde tørdokken med vand og vi kom af skibet i sidste øjeblik ellers var vi strandet der indtil skibet var flydende og kunne lægge til kaj.

Billederne viser tørdokken der fyldes.

 

    

   

    

Installation i Göteborg
Af Søren W. Lund, den 4. juli. kl. 21.00

Vi er færdige med at installeret vores sonics og CO2 sensorer, som vi bruger til at måle havluft fluxen af CO2, og CPCen, som bruges til at måle havluft fluxe af partikler. Det har været kvælende varmt at hænge i solen udenpå broen og vi nåede desværre ikke så langt som vi gerne ville. Et af problemerne er at vi ikke kan komme til at sætte rør til indsug til CPCen og det lukkede CO2 instrument som står i servicegangen under broen. Vi har behov for en kran.

 

Vædderen i tørdok i Göteborg
Af Søren W. Lund, den 3. juli kl. 14.00

Vædderen ligger i tørdok i Göteborg og vi, Lars og Søren, er ombord for at montere det udstyr der skal måle atmosfæriske CO2-fluxe. Søren står ved siden af roret.

 

 

 

Forberedelse af partikelinstrumenter
Af Lise Lotte Sørensen, den 19. juni kl. 15.00

Vi er i gang med at samle og teste vores partikeludstyr i laboratoriet. Vi skal undersøge om alt er tæt og se om data ser ud som vi forventer. Karen hjælper Sara med dataopsamlingen, Lotte forsøger at få luftflow igennem systemet.

 

Equilibrator til CO2 målinger testes
Af Lise Lotte Sørensen, den 8. juni kl. 15:30

I øjeblikket samler vi ”equilibratoren”, som skal bruges til at måle CO2 i luft og vand. Det er længe siden vi har haft den i brug så det hele skal renses og alle pakninger skal gennemgås for at se om der er utætheder. Lars og Søren er ved at samle den.

 

  

Sikkerhedsuddannelse på STMS i Esbjerg
Af Jesper Nissen, den 8. maj kl. 20.00

Vi har alle været på sikkerhedskursus hele dagen hos STMS i Esbjerg. Om formiddagen fik vi en gennemgang af hvilke regler der er ombord på et skib og hvordan vi skal forholde os i tilfælde af at vi havarerer. Om eftermiddagen blev vi så kastet ud i praktiske øvelser hvor vi bl.a. skulle entre en redningsflåde fra vandet, springe ud fra 7 meter (øverste dæk på platformen på billedet) og klatre ned af et tov i vandet.

   

 

Forskningsudstyr installeres på Vædderen
Af Lise Lotte Sørensen, den 3. maj kl. 11.19


Flådens inspektionsskib Vædderen ligger på Carstensens skibsværft i Skagen og bliver i øjeblikket bygget om til en flydende forskningsplatform. Vi har været i Skagen og installeret bomme der stikker ud fra broen. På disse bomme skal vores sonic anemometre som måler turbulens i luften, og vores CO2 måle instrumenter sidde. Med denne instrumentopsætning kan vi direkte måle udvekslingen af CO2 imellem hav og luft. På billedet er Peter ved at opsætte en af bommene. 

 

 

 

 

Kontakt

Charlotte Bay Hasager
Professor
DTU Wind
46 77 50 14